کد مطلب:31849 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:523

با مردم نیکو سخن بگویید











و قولوا للناس حسنا كما امركم الله عزوجل.

همانگونه كه خداوند به مشا فرمان داده است، با مردم به نیكویی سخن بگویید.

آیه شریفه ای را كه این فرمان در آن آمده است ذكر می كنیم:

و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لاتعبدون الا الله و بالوالدین احسانا و ذی القربی و الیتامی و المساكین و قولوا للناس حسنا و اقیموا الصلاه و اتوا الزكاه ثم تولیتم الا قلیلا و انتم معرضون[1].

هنگامی كه از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم كه جز الله را نپرستید، به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و درماندگان نیكی كنید، با مردم به نیكویی سخن بگویید، نماز به پا دارید و زكات بپردازید- پس از این پیمان- جز تعداد انگشت شماری از شما، پشت به پیمان ك ردید در حالی كه از آن روی برتافتند.

[صفحه 155]

امام باقر علیه السلام فرمود:

با مردم زیباتر و نیكوتر از آنچه كه دوست دارید به شما بگویند، سخن بگویید، زیرا خداوند از كسی كه در سخنانش دیگران را مرتب نفرین می كند و ناسزا می گوید و طعنه بر مومنان می زند و زشت كردار و زشت گفتار است و به اصرار از دیگران چیزی طلب می كند، بدش می آید و از چنین كسی نفرت دارد. و در مقابل فرد با حیا و بردبار و پاكدامن و پاك اندیش را دوست می دارد.[2].

و امام صادق علیه السلام هم فرمود:

با همه مردم چه مومن و چه مخالف، به نیكویی سخن بگویید. اگر مخاطب شما مومن باشد از خوش گویی و خوش خویی شما چهره اش باز می شود و. خوشحال می گردد و اما اگر مخاطب شما از مخالفان شما باشد، با مدارای در سخن، او را به سوی ایمان جذب می كنید و اگر این هم نشد، كمترین حاصل نیكو سخن گفتن با مخالفان آن است كه به این وسیله شر و بدی آنان را از خود و برادر مومن برطرف می سازید.[3].

[صفحه 157]


صفحه 155، 157.








    1. بقره/ 83.
    2. قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لكم. فان الله یبغض اللعان السباب الطعان علی المومنین، الفاحش المتفحش السائل الملحف، و یحب الحیی الحلیم العفیف المتعفف. (تفسیر برهان 121:1).
    3. «قولوا للناس حسنا» ای للناس كلهم، مومنهم و مخالفهم، اما المومنون فیبسط لهم وجهه، و اما المخاطفون فیلكمهم بالمداراه لاجتذابهم الی الایمان. فان ایسر من ذلك یكف شرورهم عن نفسه و عن اخوانه المومنین. (بحارالانوار ج 71 ص 341).